Aminokwasy

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Czym są aminokwasy? Aminokwas są to organiczne związki chemiczne, w skład tych związków chemicznych wchodzą zasadowe grupy aminowe oraz grupy kwasowe. Są to substancje krystaliczne, o wysokiej rozpuszczalności w wodzie. Mają własność amfolitów tzn. wykazują właściwości kwasowe i zasadowe. Aminokwasy spełniają ważne funkcje w organizmie człowieka. Mają działanie anaboliczne i antykataboliczne, odpowiadają za stymulację układu hormonalnego, przyspieszają regenerację mięśni, wzmacniają układ odpornościowy, redukują tkankę tłuszczową, a w określonych przypadkach są materiałem energetycznym. Dla osób intensywnie trenujących są ważnym składnikiem suplementacji. Przyspieszają syntezę białka i regulują procesy anaboliczne. Aminokwasy przyspieszają procesy regeneracji mięśnia i wzrost masy mięśniowej. Dlatego osoby trenujące powinny przyjmować białko krótko przed lub po treningu aby aminokwasy mogły szybciej dotrzeć do mięśni i rozpocząć proces anaboliczny.

Podział aminokwasów

Aminokwasy dzielimy na:

  • Naturalne
  • Białkowe ( np. Kwas asparaginowy, Kwas glutaminowy, Fenyloalanina, Tyrozyna)
  • Pierwszorzędowe – w skład aminokwasów pierwszorzędowych wchodzą aminokwasy endogenne i egzogenne
  • Drugorzędowe
  • Trzeciorzędowe
  • Niebiałkowe
  • Syntetyczne

Biochemicy dokonali podziału aminokwasów biorąc pod uwagę ich chemiczną budowę:

  • Z polarnym łańcuchem bocznym naturalnych aminokwasów
  • Z niepolarnym łańcuchem bocznym aminokwasów białkowych
  • Z polarnym łańcuchem bocznym bez ładunku formalnego aminokwasów endogennych
  • Z polarnym łańcuchem bocznym posiadające ładunek dodatni lub ujemny

Aminokwasy egzogenne

Aminokwasy egzogenne są to organiczne związki chemiczne, które organizm musi mieć dostarczane z zewnątrz w pokarmie. Organizm ludzki potrzebuje następujących aminokwasów egzogennych:

Treonina – zawarta jest w twarogu, rybach, drobiu, soczewicy, ziarnie sezamowym. Utrzymuje równowagę białek w organizmie, pomaga przyswajać składniki odżywcze, reguluje pracę tarczycy, jest niezbędna do wytwarzania kolagenu, elastyny i przeciwciał. Ponadto utrzymuje homeostazy ośrodkowego układu nerwowego, transportuje pokarm w przewodzie pokarmowym oraz utrzymuje prawidłową budowę szkliwa

Tryptofan – zawarty jest w soi, pestkach dyni, ziarnach sezamu, słonecznika, w mięsie i nabiale. Odpowiada w organizmie za produkcje melatoniny i serotoniny, zwiększa odporność, jest niezbędny do wytworzenia tkanki mięśniowej, jest niezbędnym składnikiem hormonu wzrostu, bierze udział w biosyntezie niacyny i witaminy B6.

Polecamy  Czy Dermastrips może zmniejszyć wygląd zmarszczek,

Fenyloalanina – zawarta jest w białkach roślinnych i zwierzęcych. W orgaznizmie syntezuje białka ustrojowe i melaniny, syntezuje hormony nadnercza i tarczycy oraz odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego.

Lizyna – zawarta jest w nabiale, drobiu, czerwonym mięsie, jagnięcinie, rybach, kiełkach zbóż, szpinaku i kminku. Jest strukturalnym składnikiem białek skóry, kości i ścięgien, wchodzi w skład białek osocza krwi, jest niezbędna do syntezy nukleotydów, stanowi ważny składnik białek tworzących hormony, enzymy i przeciwciała, wspomaga odnawianiu się tkanek, ułatwia wchłanianie wapnia z jelita cienkiego.

Leucyna – zawarta jest w przetworach mlecznych, roślinach strączkowych, rybach, mięsie i produktach zbożowych. Odpowiada za produkcję hormonu wzrostu, wytwarzania glikogenu, regeneracji mięśni, gojeniu się ran oraz translacji białek.

Izoleucyna – źródłami są nabiał, mięso, ryby, orzeszki ziemne, migdały, soczewica i sezam. Aminokwas jest potrzebny w syntezie białek w wątrobie i w mięśniach, reguluje poziom cukru we krwi, regeneruje tkanki, skórę i paznokcie, uczestniczy w syntezie hemoglobiny.

Metionina – organizm pobiera ten aminokwas z produktów zbożowych, ryb, jaj i roślin strączkowych. Odpowiada za syntezę choiny, kreatyny i adrenaliny, reguluje prawidłowy wzrost i funkcjonowanie mięśni i układu nerwowego, jest ważnym składnikiem biosyntezy cysteiny, karnityny, tauryny, lecytyny oraz działa
Walina – podobnie jak w przypadku pozostałych aminokwasów egzogennych jest pobierana z jaj, produktów zbożowych, mięsie, nabiale, rybach i owocach morza. Wytwarza energię w mięśniach i stymuluje ich wzrost, odbudowuje tkanki po urazach, reguluje metabolizm, układ immunologiczny i utrzymuje równowagę hormonalną.

Aminokwasy endogenne

Aminokwasy endogenne są produkowane samoczynnie przez organizm z węgla i azotu. Najważniejszymi związkami chemicznymi są:

Alanina – uczestniczy przy produkcji przeciwciał, regulacji poziomu cukru we krwi, metabolizmie wątroby, mięśni i kwasów organicznych.
Glicyna – syntezuje hemoglobinę, erytrocyty, związki purynowe i pirydynowe, bierze udział w biosyntezie glukozy i keratyny oraz przekazywaniu sygnałów w układzie nerwowym.
Prolina – jest najbardziej potrzebnym aminokwasem endogennym dla osób trenujących, jest najważniejszym aminokwasem podczas syntezy białek, jest składnikiem kolagenu, który służy do prawidłowej pracy stawów.
Histydyna – jest składnikiem budulcowy mioglobiny, odpowiedzialnej za magazynowaniu tlenu w mięśniach, uczestniczy w syntezie hemoglobiny i kwasów nukleinowych.
Kwas glutaminowy – syntezuje związki wysokoenergetyczne, wspomaga metabolizm cukrów i tłuszczów, zmniejsza zmęczenie oraz stymuluje syntezę białek mięśniowych.

Polecamy  Związki niszczące ozon pochodzą również z upraw ryżu

Aminokwasy rozgałęzione

Aminokwasy rozgałęzione czyli  branched-chain amino acid (BCAA) to związki cheiczne posiadające rozgałęzione łańcuchy alifatyczne boczne, należą do nich:  leucyna, izoleucyna i walina. Zmniejszają uczucie zmęczenia po treningu dzięki obniżeniu poziomu serotoniny odpowiedzialnej za uczucie senności. Zwiększają one pobieranie energii z adipocytów (są odpowiedzialne za magazynowanie tłuszczu w organizmie) przez organizm. Dzięki temu aminokwasy nie są przeznaczane jako źródło energii i mogą służyć w większej ilości do regeneracji kanki tłuszczowej.

Czy warto stosować BCAA, glutaminę i taurynę w postaci suplementów?

Kiedy wykonujemy intensywne treningi warto uzupełniać białka rozgałęzione w postaci suplementów. Białka rozgałęzione przyjmowane w żywności nie zapewnią dostatecznej regeneracji organizmu. Stosując BCAA w postaci suplementu zahamujemy proces katabolizmu czyli rozpadu tkanki mięśniowej spowodowanej treningiem wytrzymałościowym, przyspieszymy budowę masy mięśniowej. Ponadto zwiększymy wytrzymałość mięśni, zredukujemy tkankę mięśniową przez co szybciej wyrzeźbimy sylwetkę. BCAA ma  właściwości neuromodulacyjne czyli hamuje proces odczuwania bólu, stymuluje nerwy oraz wpływa na większą aktywność neuroprzekaźników. Bez odpowiedniej suplementacji białkowej podczas treningów, białka i aminokwasy przyjmowane w pokarmie zostaną rozłożone na składniki energetyczne. Przemiana metaboliczna przy stosowaniu BCAA będzie odbywać się bezpośrednio w mięśniach i wszystkie składniki budulcowe zostaną dostarczone organizmowi. Osoby uprawiające sport powinny stosować suplementację BCAA przed i po treningach. Zapobiegnie to produkcji amoniaku w organizmie, który jest efektem ubocznym rozkładu aminokwasów. Wysoki poziom amoniaku w organizmie redukuje białko i tkankę mięśniową.

Przyjmowanie glutaminy w postaci suplementów również będzie miało pozytywny wpływ dla organizmu. Glutamina reguluje procesy syntezy białek mięśniowych, zmniejsza katabolizm mięśni i czas ich regeneracji, zwiększa wytrzymałość przez uzupełnienie glikogenu w organizmie. Zapobiega również efektowi przetrenowania podczas wymagających cykli treningowych. Glutamina poprawia pracę mózgu, zwiększa koncentrację, wspomaga procesy pamięciowe oraz nastrój. Suplementacja glutaminy jest zalecana osobom stosującym dietę o niskiej zawartości węglowodanów. Dostarczy do mózgu wymaganą dawkę glikogenu. Badania dowiodły, że suplementacja glutaminy radykalnie zmniejsza ochotę na słodycze i alkohol. Zmniejsza poczucie strachu i poprawia sen. Odstawienie suplementacji glutaminy przywraca ochotę na słodycze i alkohol do poziomu jaki był przed suplementacją. Glutamina poprawia pracę narządów wewnętrznych, zwiększa odporność organizmu oraz wspomaga gojeniu się ran. Glutaminy nie powinny stosować osoby chore na cukrzyce. W przypadku rozpoczęcia suplementacji powinny skontaktować się z lekarzem, który ustali czy zażywanie glutaminy nie pogorszy stanu zdrowia.

Polecamy  DIETONUS-OSZCZĘDŹ SIĘ PRZED OTYŁOŚCIĄ.

Tauryna jest naturalnie produkowana przez organizm człowieka w mięśniach szkieletowych, wątrobie, mózgu i jelitach. Dodatkowa suplementacja tauryny zalecana jest osobom stosującym dietę wegetariańską i wegańską, osobom chorym na nowotwory, cukrzycę, choroby nerek i wątroby, a także osobom starszym i uprawiającym intensywnie sport. Niedobory tauryny możemy uzupełnić suplementami lub zwiększając w naszej diecie mięso, ryby, owoce morza – zwłaszcza ostrygi,a także serwatkę, soczewicę i groch. Odpowiednia ilość tauryny w organizmie pozwala na wydajniejszą i cięższą pracę mięśni. Zwiększa ich kurczliwość oraz synchronizuje pracę mięśni. Tauryna wyda z organizmu kwas mlekowy, zmniejszając ból mięśni po treningu. Zabezpiecza organizm przed stresem oksydacyjnym, który uszkadza komórki białkowe, lipidowe oraz DNA. Utrzymuje cały czas równowagę tlenową w organizmie podczas ćwiczeń.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*