Dieta dla nerwowych

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Kiedy odczuwamy podenerwowanie, nasz organizm potrzebuje większego zastrzyku energii, który pozwoli przetrwać mu ten ciężki okres. Wskazane jest dostarczać mu wówczas produktów bogatych w substancje potrzebne do przewodzenia impulsów nerwowych.

Każdy z nas zadbać powinien o prawidłowe odżywianie się. W przypadku osób żyjących w ciągłym stresie warto, by dieta bazowała na produktach korzystnie wpływających na układ nerwowy. Co do nich można zaliczyć?
Dieta nerwusów bazować powinna głównie na takich produktach jak: siemię lniane, olej lniany, oliwa z oliwek, orzechy włoskie. Produkty te bogate są w kwasy omega-3 oraz witaminę E, które łagodzą nerwy i poprawiają koncentrację.

Moc witamin z grupy B

Osoby, którym stresujące sytuacje towarzyszą niemal każdego dnia powinny wzmocnić się sięgając po ciemne pieczywo i makarony razowe, otręby oraz ryż w postaci niełuskanej. Gromadzą one w sobie wiele węglowodanów - doskonałego paliwo dla mózgu oraz witaminy B1 (tiamina) – składnika poprawiającego pamięć i myślenie oraz potrzebnego do przekazywania bodźców nerwowych.
Kolejną ważną witaminą jest witamina B2 (ryboflamina), którą znajdziemy w produktach mlecznych: białym i żółtym serze, sfermentowanych napojach mlecznych. Ryboflamina łagodzi bóle głowy oraz jej zawroty. 
Nerwy, depresję oraz lęki pozwoli złagodzić witamina B6 (pirydoksyna), która wspomaga wchłanianie i przyswajanie magnezu i jest potrzebna do wytwarzania neuroprzekaźników.

Moc ryb i mięsa

Mięsa i ryb nie musimy jeść codziennie, niemniej jednak, z racji znajdujących się w nich aminokwasów, warto, aby w diecie się znalazły. Fenyloalanina i tryptofan wędrują wraz z krwią do mózgu i tam powstają z nich neuroprzekaźniki, które usprawniają pracę układu nerwowego oraz wpływają na poprawę samopoczucia. Aminokwasy te wspomagają wydzielanie hormonu szczęścia, zmniejszają napięcie, usprawniają koncentrację i pamięć.
Nie bez znaczenia dla naszego organizmu pozostają ryby. Zawierają one witaminę B12, która chroni komórki nerwowe i usprawnia przewodzenie impulsów, kwasy omega-3 czuwające nad prawidłowym funkcjonowaniem mózgu oraz selen wspomagający wzrost substancji znieczulających, endorfin.

Moc warzyw

W diecie każdego z nas szczególne miejsce zarezerwowane jest dla owoców i warzyw. W przypadku osób nerwowych nie należy zapominać o takich produktach jak: brokuły, soczewica, kiełki soi, rzodkiewka, dynia, słonecznik, morele, pomarańcze. Wszystkie one zawierają sporą ilość naturalnego kwasu foliowego doskonale wpływającego na układ nerwowy. 
Owoce i warzywa najlepiej spożywać w postaci surowej, bowiem obróbka termiczna niszczy ten cenny składnik.

Z jakich produktów nerwusy powinny zrezygnować?

Nerwy wpisane są w nasze codzienne życie, dlatego należy umieć sobie z nimi poradzić. Pomocna okaże się odpowiednia dieta, a więc ta, która bazować będzie na wspomnianych wyżej produktach. Warto wiedzieć jednak, że istnieją i takie dania czy napoje, które zaostrzyć mogą podenerwowanie, wobec czego warto się ich wystrzegać.
Zaliczyć można do nich między innymi kawę, którą większość z nas zwykło zaczynać dzień. 
Zawarta w niej kofeina podnosi hormon stresu i prowadzi do zwężenia naczyń krwionośnych. Pod jej wpływem podnosi się ciśnienie, zwiększa się także ryzyko wystąpienia chorób naczyniowo-sercowych. Podobne właściwości wykazują teofilina i teobromina, które znajdują się między innymi w coli, kakao, czekoladzie czy herbacie. 
Do picia warto wybierać dlatego soki z owoców i warzyw (grejpfrutowy, pomidorowy, pomarańczowy), niezawodna jest także niegazowana woda mineralna oraz herbatki ziołowe (dla nerwusów polecamy melisę).

Osoby nerwowe prowadzą najczęściej szybki tryb życia i niejednokrotnie sięgają po dania typu fast-food czy inne, gotowe dania przeznaczone do podgrzania, które nie wymagają poświęcenia im czasu do przygotowania. 
W trosce o zdrowie i dobre samopoczucie powinniśmy jednak poświęcić czas na to, by dania, które spożywamy były wartościowe i korzystnie wpływały na nasz organizm. Ze względu na to warto przygotowywać dania grillowane, na parze z małą ilością soli, która nerwusom nie jest polecana.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*