Sposób na wiosenne przesilenie

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Znużenie, zmęczenie, osłabienie fizyczne, senność, apatia, problemy z koncentracją oraz obniżona odporność, o tej porze roku mogą to być objawy toczonej przez Twój organizm walki, która jest reakcją na zmiany atmosferyczne.

Przesilenie wiosenne nie jest jednostką chorobową. Jest to zbór objawów nasilających się wraz ze zmianą jaką jest przejście z okresu jesienno – zimowego do wiosenno – letniego.

Nie wymagaj od siebie zbyt wiele

Gwałtowne zmiany pogody i towarzyszące im wahania temperatury i skoki ciśnienia atmosferycznego – choć typowe dla rozpoczynającej się wiosny, mogą być przyczyną pogarszania się stanu fizycznego i psychicznego. Problemy mogą mieć osoby ze schorzeniami sercowo-naczyniowymi, także meteoropaci oraz osoby ze skłonnościami do stanów depresyjnych. W wielu krajach, np. w Anglii problem ten traktuje się bardzo poważnie. Meteorolodzy współpracują z lekarzami, uprzedzając ich, że np. za trzy dni może pojawić się więcej pacjentów skarżących się na dolegliwości związane z sercem.

Przesilenie wiosenne jest dużym wyzwaniem dla naszego organizmu. Pierwsze wiosenne promienie zachęcają nas do większej aktywności, do częstszego przebywania na świeżym powietrzu, do zbyt optymistycznych założeń sprostania nowym zadaniom. Tego, zmęczony okresem zimowym organizm może nie wytrzymać. Nasza odporność jest znacznie osłabiona po zimie – najpierw musimy ją wzmocnić.

Zrównoważona dieta to podstawa!

Os dawna wiadomo, że jesteśmy tym, co jemy. To prawda – sposób odżywiana oraz składniki pożywienia wpływają na stan naszego organizmu i nasz wygląd oraz na samopoczucie. Zbyt duża ilość „złych” węglowodanów, które spożywamy zimą z powodu małej dostępności „dobrych” węglowodanów – m.in. świeżych warzyw i owoców, spowalnia metabolizm, sprawia, że stajemy się bardziej leniwi, ociężali, mamy mało energii i zapału. Zimą ponadto owoce i warzywa są na ogół importowane, a więc chronione przed zepsuciem środkami chemicznymi, co znacznie zmniejsza ilość wartości odżywczych, jakie posiadają.

Co więc jeść, aby odbudować formę naszego organizmu?

Kasze – mają właściwości odżywcze i lecznicze, bowiem zachowują w sobie wszystkie składniki potrzebne do wzrostu rośliny. Rozdrobnione ale nieprzetworzone ziarna zawierają m.in. witaminy: B1, B2, B6, E, PP, kwas foliowy oraz mikroelementy: potas, fosfor, magnez, cynk, żelazo, wapń i krzem. Są też bogate w błonnik, który wymiata z układu pokarmowego zbędne produkty przemiany materii. Obecna w kaszach skrobia rozkłada w organizmie glukozę potrzebną do funkcjonowania organizmu.

Kasze są lekkostrawne, odżywcze, dostarczają energii nie obciążając przewodu pokarmowego. Pod warunkiem jednak, że nie zalejemy ich ciężkim sosem. Polecane są osobom z takimi problemami jak: nadciśnienie tętnicze, anemia, zaparcia oraz diabetykom.

Ryż brązowy i dziki – ryż ten ma niezwykłe właściwości odżywcze, jest bardzo bogaty w białko, potas, żelazo i fosfor a także witaminy z grupy B, które są m. in. odpowiedzialne za dobry nastrój.

Orzechy – choć wysokokaloryczne, są źródłem wielu substancji odżywczych. Zbawiennie wpływają na naczynia wieńcowe, zawierają dużo witaminy E obniżającej poziom złego cholesterolu, zawarte w nich nienasycone kwasy tłuszczowe działają przeciwzakrzepowo, a kwas foliowy wpływa korzystnie na pamięć. Samopoczucie poprawiają też obecne w orzechach witaminy z grupy B, fosfor, miedź oraz magnez.

Ryby – dostarczają kwasy tłuszczowe Omega-3, które zmniejszają ryzyko zachorowań na nowotwory, poprawiają kondycję i wygląd skóry, wzmacniają układ odpornościowy, dobrze tez wpływają na wzrok, pamięć oraz układ nerwowy.

Jedzmy też dostępne o tej porze roku warzywa i owoce.

Nie zapominajmy o aktywności fizycznej

Ale nie rzucajmy się od razu na wielki wysiłek. Zacznijmy od spacerów, marszobiegów, czy też jogi. Z czasem można pomyśleć zwiększeniu intensywności treningu. Najlepiej w małych dawkach, ale systematycznie.

Ważny jest również zdrowy sen i odpoczynek. Zamiast siedzieć w domu, przed telewizorem, wyjdźmy na spotkanie do znajomych, pograć w kręgle, potańczyć, zagrać w koszykówkę lub pozwiedzać okolice.

Zbilansowana dieta, odpoczynek, sen i ruch, pomogą nam odzyskać energię i poprawią nasze samopoczucie.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*